
Ethiopian Journal of Languages and Literature Vol. XVII        January 2021    65

The Early Development of Ethiopian Television (1964-1991)  ፡ From 

‘Magical Window’ to Socialist Propaganda

Mekuria Mekasha*

Abstract:  This paper covers a specific period of Ethiopian media development 
from 1964 to 1991 recognizing that media are among the most powerful forces 
in  shaping  Ethiopian  society.  The  topic  focuses  on  two parts:  The  birth  of 
Ethiopian Television in the reign of Emperor Haile Selassie and its development 
through the era of the Derg regime from 1974 to 1991. As part of Ethiopian 
media history, it investigates the full range of television's development in terms 
of  its  technological  and  human  resource  advancement.  As  a  humanistic 
endeavor, the ETV history considers unique events, technologies, personalities, 
and developments—the contingencies that the station faced during the 26 years 
of its existence. Descriptive research design is used as a research methodology 
that focuses on describing the event in a systematic and accurate manner. It 
aims to  answer  questions  about  how ETV developed as  an  institution,  how 
technology  and  professional  practice  in  the  newsroom  changed,  and  what 
challenges and progress were observed during these two periods. The research 
data collection began with the analysis of historical documents, and interviews 
were conducted with people who had worked at the station starting from its 
inception.  In  particular,  the  organization's  documents  obtained  from  the 
Ethiopian Broadcasting Corporation became the basic resource for this study. 
The article  tried  to  analyze  and present  the  transformation of  the  Ethiopian 
television station through time. 

Key words:  Ethiopian television;  Ethiopian media;  ETV during the reign of 
Haile Selassie, ETV during the Derg; Magical window; Socialist propaganda

Introduction

Background

The  method  of  cultural  media  history  study  emphasizes  the  collective  process  of 
people connected with communication within specific economic, political and cultural 
environments.  From this  perspective,  a  consideration  of  media  would  address  the 
development of specific technologies as well as view them as social practices and 
cultural  forms.  Media  history  focuses  primarily  on  the  specific  technological 
inventions. It privileges the tools, making the technologies seem more important than 
those who use them. Understanding how people accept or reject new technologies, 
along with considering the reasons for their incorporation and how people use those 
technologies,  reinforces  human  agency  in  the  communication  process  (Williams, 
1977).

This paper covers two different periods through the prism of cultural media history 
analyzing method presented under  the title  “The Early Development  of  Ethiopian 
Television." The first part covers the station's founding period from 1964 to 1974. 
This period was the era of  Emperor Haile  Selassie's  feudal  government,  and it  is 
believed  that  the  Ethiopian  audience  showed  great  enthusiasm  for  watching  this 
**  Assistant Professor, Addis Ababa university, School of Journalism & Communication,  Addis Ababa 
University, Email: mekmekashov@yahoo.com



66                                                       Mekuria Mekasha

government  owned  broadcasting  service  for  the  first  time.  It  is  known  that  the 
programs broadcasted by the Ethiopian television service caused excessive happiness 
and inner feelings among the people and the nobles at that time because the audiences 
considered the TV as the "miracle window" (Solomon, 2005).

The  second  period  covers  from  1974–1991  during  the  Military  Derg era,  or 
Revolution era.  At  this  time,  Ethiopian television has reached a  different  level  in 
terms  of  manpower,  structure,  distribution  scope,  and  color  usage,  so  this  article 
examines and presents the change and development of the station. Especially in terms 
of  policy  and  content,  it  looked  at  the  fundamental  differences  compared  to  the 
Emperor's era. Furthermore, it analyzed how socialist ideology has also become a tool 
of media propaganda.

For  the  first  time,  the  emperor  appeared  on  the  television  window (the  ‘miracle 
window’-as viewers then called it) for the celebration of his 33 rd coronation day, and 
in his speech to the people on October 30, 1964, he announced that television was a 
powerful  platform  in  the  effort  to  spread  education  and  news  in  Ethiopia  and 
announced the official start of the work. Ethiopia also got the second broadcasting 
service after  Radio Ethiopia. During the reign of Emperor Haile Selassie, Ethiopian 
media transformed from print to broadcast media (Mekuria, 2005).

It is impossible to say that there has been a lot of documentary work done on the 
issues related to the historical establishment and development of Ethiopian media. 
Especially in the television sector, it is not possible to get such detailed information. 
Most  of  the  available  information  was  summarized  and  written  for  a  particular 
occasion, and it was not organized in a way that was conducive to study. Some of the 
published articles also have data errors. I believe that this article will be an additional 
resource for those who are looking for information and doing research on television in 
the future.

Methodology 

The study of cultural media history can not only enlighten the mind, but it can also 
prove  instrumental  in  preventing  the  repetition  of  past  mistakes.  Without  history, 
there can be no future.

Cultural media history emphasizes the collective process of people connected with 
communication within specific economic, political and cultural environments. From 
this perspective, a consideration of media would address the development of specific 
technologies as well as view them as social practices and cultural forms. When media 
history focuses primarily on the specific technological inventions, it  privileges the 
tools,  making  the  technologies  seem  more  important  than  those  who  use  them 
(Brennen, 2017).

To  demonstrate  the  early  development  stage  of  the  Ethiopian  television  through 
institutional media history approach, the qualitative research done with the analysis of 
historical documents, and interviews were conducted with people who worked at the 
station at its inception. In particular, the organization's documents obtained from the 
Ethiopian Broadcasting Corporation (EBC) became the basic resource for this study. 
The study follows the path of a descriptive survey that emphasizes the period.



Ethiopian Journal of Languages and Literature Vol. XVII        January 2021    67

Research Questions

This paper tries to answer the following three research questions:
1. How did ETV develop as an institution from 1964-1991?
2. How have technology and professional practice in the newsroom changed?
3. What challenges and progress were observed during these two periods?

Limitations of the Study

The main limitation of this study is that the national documents related to television 
are not well organized and found for assessment. Another thing is that the willingness 
of  people  who were  employees  of  the  organization  and wanted  to  talk  about  the 
situation in detail was minimal, and had its own impact on the study.

Establishment and Development of Ethiopian Television (1964-1974)

Television is a form of mass communication tool that is spreading around the world. 
If  there  was  no  television,  most  of  the  common people  would  have  a  hard  time 
meeting and even getting to know the political lines of its leaders. It was also difficult  
to know the civilization that the world has reached (such as landing on the moon,  
etc.),  developments,  wars,  catastrophic  events,  science  and technology,  or  various 
cultural developments. As a result, television has made a significant contribution to a 
society's development and knowledge processes. It also has a cultural impact. As a 
source of information and entertainment, “’Toolshade Home Style’ has become an 
influential communication tool of its time (Fang, 1997). It is also part of the discovery 
of the age of the fifth communication revolution. The following small example will 
suffice to describe the influence of television. The study asked children between 4 and 
6 years old, "Who do you love more than television and your dad?" 54 percent of 
them answered the question, "Television!" (Mingo, as cited in Vivan, 1983). 

For the first time, television was broadcasted directly to the public in England in 1936 
and America in 1939.  According to Nwulu et  al. (2010) in Africa television was 
introduced in Nigeria in 1959 and belonged to the Western Nigeria Television Service 
(WNTS). This means that television entered Ethiopia after 28 years of delay from 
Europe and after five years from Africa.

The  history  of  the  Ethiopian  television  records  that  the  Ethiopian  television  was 
established on November 03, 1964, after going through five different processes to 
present the program to its viewers (Leykun, 1994).

The first attempt was in 1956, when Emperor Haile Selassie was celebrating his silver 
jubilee at the Ethiopian Telecommunications Exhibition Center (Pavilion) at the old 
airport. The exhibition was organized by the British Broadcasting Corporation (BBC), 
and it is mentioned that this was the time when the closed-circuit method was used 
only in the exhibition that was able to transmit the event. It can be said that this period 
was the foundation for the establishment of the first Ethiopian television. 

The second period dates from the years 1960–1961. At that time, the efforts of a 
gentleman named Dejazmach Daniel Abebe to establish a private television station 
could not  be  ignored.  At  that  time,  Daniel  submitted a  proposal  to  the  House of 



68                                                       Mekuria Mekasha

Ministers  that  would  enable  him to  establish  a  private  television  station.  Daniel's 
proposal was rejected after the council discussed it. The answer given to Daniel was 
that it was not possible to establish a television station at an individual level. The third 
attempt was made in 1963 when the office of the Organization of African Unity was 
established in Addis Ababa. At the time, a special close circuit broadcast ceremony 
was held at the Africa Hall. There was no doubt that this period was a great starting 
point  for  the  newly  independent  African  states  (Bourgeult,  as  quoted  in  Birhanu, 
2009).

After  the  desire  to  establish  at  the  individual  level  failed,  there  was  an  effort  to 
establish  a  station  at  the  corporate  level.  That  was  the  time  when  the  Ethiopian 
Telecommunication Company showed interest in establishing a commercial television 
station. However, the organization could not achieve its goal. This was due to two 
reasons: one was lack of permission from the government and the second reason was 
the questionable profitability of the site if it was established.

The fifth attempt was the desire to establish a television station was initiated in 1963 
after the establishment of the Radio Voice of the Gospel, run by the Lutheran World  
Federation.  The  station  submitted  its  proposal  for  establishment  to  the  House  of 
Ministers,  but  the  House  rejected  the  request.  The  request  of  this  religious 
organization was rejected like other previous requests. 

Finally, the government discussed with various international television companies for 
two consecutive times with the intention of establishing a television station in Addis 
Ababa.  Among them,  the  ones  mentioned were  Thomson Television International 
Limited  and  Philips  Ethiopia  (Leykun,  1994).  Both  organizations  expressed  their 
interest  in working with the government to jointly establish the television station. 
Accordingly, Philips Ethiopia requested 232,094 Ethiopian birr to establish a 75 watt 
transmitter with antenna and studio equipment that can be installed all over Addis 
Ababa. However, the article published by the Ministry of Information in 1964 states 
that it cost was 6,000,000 birr (MoI, 1973). In addition, the company (Philips) has 
shown its willingness to train six technical staff in the Netherlands who will carry out 
the work of the station in the future.

The Thomson Company also studied and proposed that in order to air the program for  
one and a half hours a day, six days a week, it would require a budget of 247,000 birr 
per year for staff salaries, operations, film rental, and program expenses. Although 
there  was a  desire  to  start  the  work of  the station on August  23,  1964,  Yohanes 
Kidanemariam, the Minister  of  Pen,  notified the company on August  7,  1964,  by 
stating that their request had been approved by the Emperor, and then announced that 
the formal approval had been finalized by the Deputy Prime Minister Haregot Abay. 
Accordingly,  an  agreement  was  reached  with  Thomson  Television  (International) 
Limited on the part of the government, and the work of establishing the station was 
accelerated. The television station was organized into 21 different rooms on the fourth 
floor of the newly built municipal building and started broadcasting for the first time 
in 1964. And for the first time, "TV is here to stay!" was declared (Leykun,1994).

The Internal Organization and Manpower During the Establishment

The Ethiopian Television document  explains  that  the  Ethiopian Television,  which 
started its operations in the municipal building, was organized into seven different 



Ethiopian Journal of Languages and Literature Vol. XVII        January 2021    69

departments.  They  were  the  studio,  control  room,  transmitter  room,  maintenance, 
editing, preparation (processing) room, and admin offices.

Studio, Control Unit and Maintenance Section

Only one studio was set up at the time, and it was quite small. In that small studio,  
there were cameras, studio backgrounds, monitors, microphones, studio lights, chairs, 
and  tables.  It  looked  like  a  small  office  with  no  proper  dimensions  by  studio 
standards.  The  studio  lights  were  also  not  organized  to  the  extent  required  for  a 
television  studio.  It  was  inconvenient  to  work  in  the  studio  for  the  newsreaders, 
camera  operators,  program  directors,  producers,  continuity  announcers,  and  stage 
managers in that narrow, suffocating atmosphere (Leykun, 1994).

Like the studio, the control room was also narrow, and the gramophone, telerecorder, 
ODU mixer, transmission control, video monitors, etc. were organized in a compact 
space for the control work. All departmental staff (Transmission Controller, Audio 
and Video Operators,  Program Director,  Shift  Controller,  Daily  Newsreader,  etc.) 
were performing their daily duties in a congested manner. In the transmitter section, 
outside the control room, there were times when the workers were exposed to electric 
shock  due  to  the  improper  installation  of  electrical  lines.  According  to  Engineer 
Gesese Abai (Getu Temesgen, 2008, personal communication,), it was not possible to 
increase the technical and distribution capacity for 11 years in a row. Mr. Herman 
Rudd, an engineer from Sweden, recalled that he did a site survey by helicopter in 
1963. The transmission power was installed on Mount Boku at Adama, in Entoto (in 
1970), and in Debrezeit(now Bishoftu) in 1972, with its capacity expanded to about 
0.75 kilowatts.

As with other sections, the maintenance department did not have enough space to 
carry  out  technical  work.  In  this  section,  various  types  of  studio  equipment  were 
handled by foreign and local professionals. In reality, the department cannot be said to 
be  providing  full  professional  services.  In  addition,  as  the  department  was  not 
equipped  with  various inspection equipment,  it  didn’t  provide  satisfactory 
professional services.

Editorial and Processing Department

In the editing department, two editing machines were installed, and the editing work 
of negative black and white films was done every day, so the workers fulfilled their 
professional duties under very difficult conditions. In the processing department, a 
film processing machine was installed as part of the processing of black and white 
negative films. It was not a healthy and suitable room, as the chemicals were stored in 
this same room. In conclusion, it is important to remember that during the inception of 
the Ethiopian television, professional and non-professional new and old equipment 
were used.

The only professional Philips microphones, transmitters, and 16mm field cameras that 
were used directly for the job were bought from West Germany. The other pieces of  
equipment were always sent to the repair room, and the work was interrupted, as a  
document obtained from Ethiopian television confirms.

Manpower in 1964



70                                                       Mekuria Mekasha

As soon as the television station was established, 31 people were employed to start up 
the program. Of these, five were Britons (16.5 percent) and 26 were Ethiopians (83.85 
percent)  who  were  gathered  from  various  governmental  and  non-governmental 
organizations. According to the number of workers at that time, four were camera 
workers,  and  the  rest  were  involved  as  program  producer,  newsreader,  program 
director,  secretary,  driver,  messenger,  and  cleaner  (Jibril Abawari  and  Leykun 
Berhanu,  2008 E.C, personal communication).

Presentation of Programs (Informative, Educational and Entertaining)

The station, like any modern media institution, operated on informative, educational, 
and entertaining principles. Since its establishment in 1964, the Ethiopian Television 
has been broadcasting informative programs and daily news in Amharic and English. 
Especially  in  the  daily  news  around  the  world  this  week,  sports  news,  special 
programs, and parliamentary programs were broadcasted in Amharic. The English-
language program featured daily news and special programs. It also used to broadcast 
educational and entertainment programs in Amharic and English. In terms of size, 
foreign programs covered 80 percent, while national programs have a share of only 20 
percent. In the first season, no program was broadcast on Sundays. Later, it started 
airing on Sunday. But on Saturday, the program was from 5 p.m. to 10 p.m. It was 
broadcasted from 5 p.m. to 10:30 p.m. from Monday to Friday and from 8:30 p.m. to:  
2 p.m. on Saturday. Later, starting in January 1964, the programs were aired from 
8:00 p.m. to 10:15 p.m.. Mostly film programs dominated the air time. Verley Hill,  
The Friends, Robin Hood, and The Flying Doctor were popular films of the time.

 Table 1: TV show dayparting

Date Time Program
Sunday 8:00 pm News in Amharic

8፡15 pm A movie called Valley Hill Billies
8፡45 pm Wonder of the world film
9፡15 pm The Defenders (film)
10፡05 pm News in English
10፡20 pm End of the program

Monday 8:00 pm News in Amharic
8፡15 pm Robin Hood (film)
8፡45 pm Sport news
9፡05 pm Tomorrow's teachers
9፡35 pm Films produced by Elfrid Hitchcock
10፡00 pm News in English
10፡15 pm End of the program

Tuesday 8:00 pm News in Amharic
8፡15 pm Students’ debate
8፡45 pm Film-Doctor Kilda
9፡30 pm Let's research program
10፡00 pm News in English
4፡45 pm End of the program

Wednesday 8:00 pm News in Amharic
2፡15 pm Film
2፡45 pm Music



Ethiopian Journal of Languages and Literature Vol. XVII        January 2021    71

3፡15 pm Bonanza (film)
4፡05 pm News in English
4፡20 pm End of the program

Thursday 8:00 pm News in Amharic
8፡15 pm Women and their profession
8፡45 pm Espionage (film)
9፡30 pm Film- Flying Doctor
10፡00 pm News in English
10፡15 pm End of the program

Friday 8:00 pm News in Amharic
8፡15 pm Let us introduce you
8፡45 pm Music show
9፡15 pm Film- Rawhide
10፡00 pm News in English
10፡15 pm End of the program

Saturday 5:00 pm Children's Time - a movie called Huckleberry
5፡30 pm Music and mystic show
6፡00 pm End of the program
8:00pm News in Amharic
8፡15 pm sport news
9፡30 pm Saturday Night Cinema- "The Movie"
10፡00 pm News in English
10፡15 pm End of the program

Source: Ethiopian Radio and Television Program Magazine (1964)
 

The Ethiopian Television Service increased its program outputs after the producers 
received hands-on short-term training and experience exchanges. It was very difficult 
to find full-fledged, qualified professionals to produce the programs of the Ethiopian 
Television Service. There was no expert in television presentation at the time. It is 
important to mention that the first video tape recorder was used in 1967, two years 
after the establishment of the Ethiopian Television Service. In the Western world, 
however, video tapes started to be used 16 years before (in 1951) they were used in 
the Ethiopian television.

At that time, about 80 percent of the air coverage consisted of selected films from 
foreign countries, such as England and USA. The selection of films were made and 
presented  by  Television  International  Enterprise,  a  representative  company of  the 
Ethiopian Television Services located in London. Later, however, attempts were made 
to nationalize the program by having entertaining dramas produced in the country. In 
this regard, the Ethiopian Television coordinated with the Addis Ababa Art Center to 
prepare and perform various dramas,  traditional and modern dances,  and songs in 
coordination with the military and police units. Military bands were also additional 
program resources. Because there was no technical capability to record videos, artists 
were forced to perform their performances live. As a result, it was impossible to even 
correct  their  mistakes.  In order to attract  a large audience,  the government set  up 
about 50 displays and booths in the main squares of Addis Ababa. In the first year, it  
was estimated that 3000 devices (television sets) reached households in Addis Ababa 
(Hamere Selase, 1957 E.C.).



72                                                       Mekuria Mekasha

In order to reach the wide Ethiopian community, the mobile crew of the television 
program  traveled  to  document  culture,  traditions,  and  developments  around  the 
country  (Ethiopian  Radio  and  Television  Program  Magazine,  1964).  Various 
development and construction works in different areas, such as road, industrial, and 
agricultural developments,  were aired in documentary format and presented to the 
public for viewing. Above all, educational programs and entertainment were given 
special attention in the television system, so it is known that the Ethiopian Television 
broadcasted educational programs for students in cooperation with the Ministry of 
Education and Arts. Since 1966, about 50 schools in Addis Ababa had been using 
programs  prepared  for  the  didactic  process.  No  fewer  than  37  programs  were 
broadcasted every week. By then, it is worth mentioning that the English language 
was popular in television programs. The results of the television educational program 
can perhaps be seen somewhat in the comments given by the viewers to Ms. Almaz 
Abera the first female, who hosted the program "English on TV". When Mrs. Almaz 
buys things in shopping stores, a big-eyed, seven-year-old child, with surprise, tells 
Almaz, "We all love you in our family. I also study English every Sunday with you on 
TV.  Father  reprimanded  us  for  eating  our  dinner  early  so  we  could  watch  your 
program".  Therefore,  it  can be  said  that  the  Ethiopian Television Service  was an 
organization  that  left  a  significant  mark  on  the  educational  development  of  the 
country (Ministry of Information1959, p.34).

The organization strengthened its institutional capacity, established Studio B in 1973, 
and organized the department with VTR, telecine, and studio control equipment. The 
purpose  was  to  organize  and  record  various  shows  and  dramas.  Of  the  different 
programs that the television company was producing, a music and a game program to 
entertain  the  viewers  were  two of  them.  In  addition  to  this,  the  discussion  show 
(produced by Asamnew Gebrewold), sports by Solomon Tesema, television drama by 
Abate Mekuria, and the popular debate program for young people produced by the 
law faculty of Addis Ababa University were educational and entertaining programs 
popular  at  the  time  (Jibril Aba  Wari  &  Leykun  Berhanu,  2008,   personal 
communication).

From  the  time  of  the  establishment  of  Ethiopian  Television  until  1977,  it  was 
broadcasting with a low-power transmitter (500 watts), so it covered only 1 percent of 
the country's geographic location. It increased to 4 percent coverage 12 years later, in 
1977,  since  its  establishment.  This  can  be  considered  a  slow  technological  and 
coverage development.

Structure of the Ethiopian Television

From  its  establishment  in  1964  to  1976,  for  11  consecutive  years,  it  had  five 
departments.  They  were  the  engineering  department,  administration  and  finance, 
programming, advertising sales, and film departments.

The General Manager or Director of Ethiopian Television was the head of the office 
and was governed under the Minister of Information and Tourism. Each section had 
28 different sub-sections, each containing five different sections. In particular,  the 
program section was divided into six sections, namely Amharic news, English news, 
local  programs,  foreign  programs,  traffic  control,  and  training  sub-sections.  This 
department not only prepared the daily news in Amharic and English but also local 



Ethiopian Journal of Languages and Literature Vol. XVII        January 2021    73

and  foreign  programs.  It  also  deployed,  supervised,  and  directed  the  studio 
programming of the station (Leykun, 1994).

The second structural change was made in 1977, and this structure was changed for 
the third time after the Ethiopian People’s Revolutionary Front (EPRDF) took control 
of  the  country  in  1991.  At  this  time,  the  Ethiopian  Television  was  headed  by  a 
department head who was directly responsible to the Minister of Information. This 
new structure organized nine departments for the second time under five divisions 
(ibid, 1994).

Advertisements on ETS

Advertising in Ethiopia began with the publication of newspapers, which began to be 
published  after  1929.  In  particular,  the  expansion  of  printing  houses  and  the 
establishment of radio broadcasting service allowed advertising to gain a wider space 
(Bahru, 2002:189; Ministry of Information, 1973). It is known that the annual budget 
of  the  Ethiopian  Television  Service  was  about  500,000  Birr,  funded  by  the 
government,  and from internal  advertising revenue,  and business license payment. 
The Ethiopian Television Service had been providing services from seven seconds to 
60 seconds by setting the advertisement payment rate since the first year. Television 
advertising services were divided into three categories: live commercials, fixed spots, 
and news adjacencies.  Customers  who brought  advertisements  frequency from 52 
times to 260 times had a discount that ranged from 2.5% to 12.5%.

Table 2: Statement of Advertising Rates (January to August, 1964)

Source:  Ethiopian Broadcasting Service:  Radio and Television Program Schedule, 
January-August 1964.

Ethiopian Television used to prepare a special magazine (the Radio-TV Guide) for its 
programs, which introduces the general situation of the organization. It also used to 
publish  a  three-month  series  of  programs  in  the  same  magazine.  The  cost  of 
advertising  was  also   disclosed  in  the  magazine.  The  daily  program  lists  were 
published in the Addis Zemen and Ethiopian Herald newspapers.

As can be understood from the television special magazine, various commercial and 
service announcements were presented to the public. Among them, companies such as 
Phillips Ethiopia, Darmar Shoes, Ethiopian Tourist Organization, Addis Ababa Bank 
Share  Company,  Universal  Advertising  Company,  Wonji  Sugar,  Zodiac,  Oris, 
Yomesan Medicine, Ras Hotel, Alitalia, and Imperial Insurance were the prominent 
ones.

Spots rate one 
time 
(Birr)

52  times 
2.5% 
(Discount)

104 times 5% 
(Discount)

156  times 
7.5% 
(Discount)

206  times 
10% 
(Discount)

More  than 
206 times
12.5%

60 Seconds 42.00 40.95 39.90 38.85 37.80 36.75
45 Seconds 35.00 34.12 33.25 32.37 31.50 30.62
30 Seconds 28.00 27.30 26.60 25.90 25.20 24.50
15 Seconds 17.50 17.06 16.62 16.18 15.75 15.31
7 Seconds 10.50 10.24 9.98 9.72 9.45 9.19



74                                                       Mekuria Mekasha

The Ethiopian Television: An African Voice

When  Ethiopian  Television  was  established,  it  was  a  time  when  many  African 
countries got independence from colonial rulers  The political fever of the time was 
aimed at promoting pan-Africanism and fighting apartheid. Thus, independent and 
home-owned television stations were established in Ethiopia and Liberia. Ethiopian 
television followed the emperor's diplomatic line and started to become the voice of 
Africa.

In  1935,  in  front  of  the  assembly of  the  members  of  the  League of  Nations,  the 
Emperor appeared and made a historic speech. In particular,  his speech "God and 
history will stand as witnesses to the judgment you give" (BlackPast, 2008) touched 
the hearts and minds of many freedom-loving people. Even after independence, it 
cannot be denied that it was done following the wisdom required by contemporary 
diplomacy  to  protect  the  national  interest.  The  principles  that  Ethiopia's  foreign 
relations had been following were peaceful coexistence, neutrality, and standing up to 
the  United  Nations  Charter  and the  Organization  of  African  Unity  Charter.  After 
many diplomatic upheavals, the Organization of African Unity was established, and 
Addis Ababa became the political capital of Africa. Ethiopia, which is governed by 
the  principle  of  neutrality,  has  contributed  to  the  resistance  of  the  movement  of 
independent countries. After the 1960s, Ethiopia's foreign relations focused more on 
Africa. This was the period when the pan-Africanism movement was strengthened 
and the continental organization with its office in Addis Ababa was established. As a 
result of Ethiopia's diplomatic efforts, the African Economic Commission office was 
established in Addis Ababa in 1958 (UNECA, 2018).

Ethiopia's support for pan-Africanism and the anti-apartheid movement did not stop 
there. By supporting the African freedom movement, the fighters of the movement 
were  given  training,  work,  salary,  and  education  opportunities.  In  1962,  Nelson 
Mandela  and  others  were  trained  at  a  fast-track  facility  at  Kolfe  (Addis  Ababa). 
Nelson Mandela (Mandela,  1995) testified to this fact  in his autobiography. Jomo 
Kenyatta, the leader of Kenya's Mao Mao movement, was imprisoned for seven years 
when his daughter was paid 250 shillings per month through the Kenyan Ethiopian 
consulate. Similarly, Nyerere, the Tanzanian struggle leader, had his monthly salary 
paid from the Ethiopian government coffer (Tilahun, 1996).

In  June  1968,  when  the  Second  Conference  of  Independent  African  States  was 
organized in Addis Ababa, different views of pan-Africanism began to be reflected. 
Emperor Haile Selassie reconciled the ideas of Kwame Nkrumah and the opposing 
ideas  of  other  factions to  create  a  common understanding.  Addis  Ababa hosted a 
historic  conference in  1971,  where  two opposing parties  were  able  to  participate. 
Addis  Ababa  was  chosen as  the  main  seat  of  the  organization  as  a  result  of  the 
diplomatic recognition to Ethiopia's efforts in the process, and Emperor Haile Selassie 
became the first chairman (Addis Ababa, 2000). At this time, Ethiopian television 
went beyond being pan-Ethiopian to being the voice of Africans and providing news 
and program coverage to its fellow Africans in various ways.

Even though the  Derg regime  was characterized by  dictatorship that oppressed the 
people  of  the  country,  the  Ethiopian television had been broadcasting a  one-hour 
program in English since the liberation of Zimbabwe in April 1980. Then another 



Ethiopian Journal of Languages and Literature Vol. XVII        January 2021    75

half-hour program was opened for South Africa and SWAPO (Namibia) patriots in 
November  1982  and  was  broadcasted  to  South  Africa  (Addis  Ababa  Centenary, 
1979).  Although the programs are broadcast  in radio studios,  Ethiopian radio and 
television are  remembered in  history for  their  contribution to  the struggle  against 
colonialism. That is why, in the history of Africa, Ethiopian television is said to have 
been the first  voice of Africans to promote pan-Africanism (Borgelt,  as quoted in 
Birhanu, 2009)

Ethiopian Television in the Derg Era (1974 to 1991)

The approach of Ethiopian television during the reign of Emperor Haile Selassie had 
allegiance to the feudal system. After the Derg took power in 1974, it continued to use 
television as  a  propaganda tool  to  consolidate  its  power  (Leykun,  1994;  Birhanu, 
2009). From the middle of July 1974, the  Derg's focus of propaganda was on the 
power structures  and officials  of  the Haile  Selasse’s  government,  and persistently 
continued to denigrate the emperor’s regime. The Derg was active in using television 
for its propaganda work. Jonathan Dinbelbi's "Hidden Hunger," transmitted with the 
coined title "We do not have a gift to offer on this New Year’s Day to the people of 
Ethiopia,"  was  presented on the  eve of  September  1975.  The viewers  shed tears, 
feeling  grief  deep  in  their  bones (Mengistie,  2000). The  Derg's  propaganda 
campaign continued to intensify its socialist campaign and to abhor the feudal regime.

According to Kiflu (1991), in February and March of 1975, the daily activities of 
radio, television, and newspapers became ways to convey the message to youth not to 
resist  the  Derg’s repression and to reprimand them with a stern warning:  "If  you 
resist, you will be punished mercilessly." After such a TV’s presentation, the right to 
hold a peaceful demonstration, assembly, or speech was prohibited and repressed by 
decree. As Maeregu noted (1995: 129), "the Derg began to control the daily activities 
of journalists working in the print and electronic media by assigning its cadres (የለው

  ጥ ሐ ዋ ር ያ -  the Apostles  of  the Revolution)"  and explained the brutality  of  the 
censorship. As journalistic professionalism was dominated by directives poured down 
from cadres, journalists stuck to ceremonial functions. 

The Derg made the second structural adjustment in 1977 to establish the "Ethiopian 
Television  Department".  This  structure  is  divided  into  four  departments: 
programming,  production  services,  news  and  current  affairs,  and  engineering 
departments. The departments had different subsidiary departments in their work, and 
the overall television work activity was managed by the head of the department, who 
was accountable to the Ministry of Information. In general, the structure was guided 
by authoritarian media  theory.  The media  in  general,  ETV in  particular,  operated 
under a philosophy of Ethiopian Workers Party line and the achievement of socialist  
goals. Brook (2000: 28) stated that the Derg aimed at fighting cultural imperialism to 
resist foreign cultural influence due to its [socialist] ideology.

The programs and news were organized to cover agriculture,  industry,  health,  the 
activities of public organizations, and the general situation of urban society, while all 
programs  were  analyzed  from  the  perspective  of  socialist  principles.  The 
entertainment programs were presented by individual  journalist’s  efforts,  and they 
took a totally different approach form from the previous TV presentation of Emperor 
Haile Selassie. During the Derg regime, national issues increased from 20 percent to 
36 percent,  and foreign films and documentaries decreased from 80 percent to 64 



76                                                       Mekuria Mekasha

percent. Despite this, the foreign documentaries and films that were presented were 
from various socialist countries and were far from national identity, and as result they 
were rarely accepted by the large TV audience. During the Derg regime, the Ethiopian 
Television  broadcasted  31  different  programs,  which  were  divided  into  three 
categories: informative, educational, and entertaining programs (Leykun, 1994). Of 
the presentations,  informational programs accounted for  51.6 percent, educational 
35.48  percent,  and  entertainment  12.94  percent.  This  distribution  shows  that  a 
television channel had seriously compromised the amount of entertainment it should 
contain.

It is useless to condemn all programs presented at that time; for example, according to 
Meseret  (2013),  credit  should  be  given  to  ETV  for  acquainting  the  public  with 
different  ethnic  groups  and  their  cultures.  In  particular,  "The  Women's  Show" 
promoted  the  cultural  values  of  the  women  of  various  Ethiopian  peoples,  "from 
kitchen to the square," (ከማጀት እስከ አደባባይ) made great efforts to eliminate harmful 
traditional  practices  and  male  dominance.  In  addition,  shows  such  as  "Traveling 
Camera Show" (ተጓዥ  ካሜራ ) played a significant role in connecting people from 
different ethnic groups.

Another  serious  hiccup  at  the  television  station  was  the  provision  of  technical 
equipment. It was difficult to make the films from socialist countries compatible with 
western recording equipment for broadcast. The western technical equipments were 
not compatible  to record and show films from the socialist countries. In 1977 Studio 
"B"  was established, and the studio was out of the original studio. The establishment 
of this studio was used to record various programs, such as music shows, dramas, and 
discussions.

It is known that studio "A" started its transmission in 1976 and studio "B" started in  
1977. Both studios were equipped with state-of-the-art color studios, telecines, VTRs, 
and master control rooms. Two mobile studios (OB vans) were provided to the site to 
celebrate the founding anniversary of the Ethiopian Workers Party (EWP) and the 10 th 

Revolution  Day.  The  mobile  studios  that  were  purchased  were  used  to  film  and 
broadcast  the  celebrations  of  the  revolution  and  military  parades,  as  well  as 
assemblies. It can also be said that the introduction of color television was also the 
result of the development of technology itself. The transition to color television has 
helped the audience switch from black and white to color television displays.

In 1976, various Umatic high- and low-band machines were arranged in the studio, 
along with various VHS and Betacam machines.

In  order  to  expand  the  broadcasting  horizon  of  Ethiopian  television,  different 
broadcasting towers were installed in different parts of the country. After 1974, the 
transmission tower that was limited to former Shawa Province was installed in 21 
transmission  stations  in  all  provinces  except  Arsi  Province  (Leykun,  1994).  As  a 
result, it has greatly contributed to the increase in the number of television viewers.
In  collaboration  with  the  Ethiopian  Telecommunication  Authority,  international 
programs were received by satellite beginning in 1980. The Moscow Olympics, where 
Mrutse Yiftar won the double gold medal in the 5000 and 1000 meters race, was 
transmitted live. Since 1986, efforts have been made to satisfy the audience's need by 
broadcasting world football matches on satellite.



Ethiopian Journal of Languages and Literature Vol. XVII        January 2021    77

Although journalists working in the television station tried to satisfy the interest of the 
public, it was remembered that the television cadres assigned to the station created 
serious professional hurdles. It should not be forgotten that there was a time when the 
morale of the journalists fell because there was a lot of pressure and scrutiny from 
high-ranking party and government officials (even by phone). Workers at the time 
remember that when the workers went out to the field to record a program and a car  
overturned, the main question asked by the cadres was not whether the professionals 
survived but "Did the camera survive?" This shows how the station officials didn’t 
care about the safety of journalists (Jibril Abawari & Leykun Berhanu, 2008 E. C., 
personal communication).

Meseret (2013) wrote that an amazing, shameful, and crazy situation was remembered 
on Ethiopian Television. The head of the station at the time ordered the burning of 
pre-revolutionary  books,  assuming  that  the  books  were  written  with  feudal  and 
religious values. And after some of them were burned, Dr. Aleme Eshete, professor of 
history  at  Addis  Ababa  University,  boldly  argued  with  the  official  to  stop  his 
madness.  This incident clearly depicts the moral degradation of the cadres at  that 
time.

Brave journalists such as Solomon Khifle, who reminds us of the state of Ethiopian 
television at that time, will not be forgotten by the viewers of that time. The action 
took place at Gefersa Park while the musicians were having a fun time, while on the 
other hand, a rattle-dressed little boy looked at the dancers with astonishment as if 
they "came from the alien world ". The fact that Ethiopian television transmitted this  
type of show caused great anger among the Derg authorities. Journalist Solomon and 
the head of the television station, Tefera Gezaw, were fired from the station via a 
letter and order from Shambel Fikersalase Wogderes. Solomon was transferred to the 
audiovisual  department  of  the  Disaster  and  Preparedness  Commission.  Then 
Solomon, who was not in good condition, immigrated to America, where he currently 
resides (Jibril Abawari & Leykun Berhanu, 2008 E. C., personal communication).

A Snapshot of TV Personalities (1964-1991)

 Samuel Fernage: Despite having a diploma from Jimma Agriculture Institute, 
he served as the first Ethiopian television director in 1964.

 Azaria Kiros, Hailemariam Goshu, and Abdu Muzein would be remembered 
for  their  competence and leadership  at  the  station.  Solomon Tesema (who 
worked on the Sports Program) and Abate Mekuria (who worked on television 
dramas) were well-known TV personalities that should be remembered in the 
historical chapter of ETV. Also in the camera section, Kasa Mehrete, Elias 
Biru, Desta Gebremedhin, Beyene Woldegiorgis, and Abraham Samuel were 
remembered for their technical delicacy. Kasaye Damana, who was the head 
of programming for Ethiopian Television, Berhanu Sintayehu, who organized 
the television engineering department, and Gesese Abai, the chief engineer, 
were adroit technical professionals of that period.

 Getachew Hailemariam: (Head of the news department). He was remembered 
for his special talent for TV news making and presentations. He was sober-
minded before his audience without panicking even in the face of a technical 



78                                                       Mekuria Mekasha

failure,  which  happened  repeatedly  at  the  time  (Jibril Abawari  &  Leykun 
Berhanu, 2008 E. C., personal communication).

 Jibril Abawari:  Since 1967, he  served as a studio chief supervisor, head of 
production  division,  and  senior  expert  on  Ethiopian  television  for  27 
consecutive years.

 Leykun Birhanu: He has served the company as camera person and Planning 
and Research Service senior staff since 1964. Above all, he is the person who 
compiled  and  organized  the  history  of  Ethiopian  television.  If  he  had  not 
organized the history of television, it would not have been possible to find 
basic documentation about the station. 

Some Case - Histories of ETV During the Two Periods

Presented below are excerpts from historical reminiscences of the station. Herewith 
briefly summarized to show the political and administrative conditions of the time 
(Jibril, 2008 E. C. ).

 There was a strong and frequent student movement opposing the Emperor’s 
backward feudal  rule  in  the  1970s.  The officials  of  the  station decided to 
transmit  Emperor  Haile  Selassie's  reprimanding  speech  broadcast  on 
television.  Because  the  technical  equipment  used  at  the  time  was  old  and 
backward, the speech of the Emperor that was going to be broadcast in the 
studio was muted and the station was not able to transmit it. At the time, this  
caused a lot of anger at the television station and the Ministry of Information 
which can be considered as sabotage done by ETV.

 The Minister  of  Defense  of  the  German Democratic  Republic  would  visit 
Ethiopia in 1978. Even though the media note was sent from the newsroom to 
the production room to be booked,  the camera crew remained unprepared. 
Later, when the matter came to light, a camera was sent to the airport, but it 
was late  and arrived after  the minister  left  Bole International  Airport.  The 
station failed to catch the official visit. And Abdu Muzein, who was the head 
of  television at  the time,  Jibril  Abawari,  the head of production;  Abraham 
Abebe, the head of distribution; Aleme Endelibe (chief secretary); and Markos 
(messenger) were arrested and sent to the notorious Central Police Station. 
The  secretary,  Aleme,  was  sent  back  to  her  home,  while  the  others  were 
detained at the  Derg office for three days and were released. At the time, it 
was difficult to be released after committing such mundane mistakes, and any 
one  can  be  labeled  as  counter-revolutionary,  but  the  workers  were  lucky 
enough to be reprimanded and returned to their work place.

 It was 1991 when Robert Mugabe of Zimbabwe,  a close friend of Mengistu 
Hailemariam,  visited  Ethiopia.  Their  visit  included  Agarfa  Agricultural 
College and the National Military Service Center, so their trip was made by 
helicopter.  Two  news  bulletins  was  aired  regarding  the  visit  of  both 
dignitaries.  However,  when  the  news  was  aired,  it  was  presented  as  a 
distortion  and  mix-up  of  the  visiting  place  of  agricultural  college  for  the 
national military service center. At the time, committing such a mistake was 
considered a serious crime, so the director Tamrat Tadese, VTR video maker 
Zemikael  Abaye,  and supervisor Habte Gemeda were arrested without  any 
legal  warrant.  About  the  mistake  made  at  the  time,  Habte  explained  the 
technical failure of the film to the security officer about the visit made by a  
helicopter, and the lead-in picture was a starburst. However, the security chief 



Ethiopian Journal of Languages and Literature Vol. XVII        January 2021    79

was not convinced to accept the explanation and they were jailed for three 
days as it was taken as a plot to dehumanize the revolutionary leader, Mugabe. 
Even though they returned to their workplace, they were subjected to a moral 
breakdown.

 An  Incident  involving  Colonel  Mengistu  Hailemariam:  Colonel  Mengistu 
Hailemariam was traveling to the Soviet Union for a visit in 1991. After the 
"President Mengistu paid a visit to the Soviet Union" lead-in was presented, 
the light went off, and due to this technical failure, the reading of the news 
was  thwarted.  The  municipal  compound  (today's  municipality  of  Addis 
Ababa), which was a former Ethiopian Television station, was immediately 
surrounded by the army in anticipation of a coup d'état. The site became tense 
with  tension.  At  the  time,  the  concerned  officials,  Dr.  Colonel  Feleke 
Gedlegiorgis  (Minister  of  Information)  and  Engineer  Gesese  Abai  (Chief 
Engineer of the Station), arrived at the station quickly to solve the problem. 
Later,  other  officials,  including  Wole  Gurmu  (Head  of  Television),  Ato 
Tekeze Showa Aitenfsu (Minister of Mines), and Colonel, Engineer Tesema 
Abaderash  (Head  of  Electricity  Corporation),  followed  them  for  further 
investigation of the case. All these problems were caused by an electricity line 
failure. Col. Dr. Feleke yelled at the head of the electricity corporation, saying, 
"You  have  destroyed  our  gadgets!"  Finally,  after  the  technical  hitch  was 
solved and the situation had been finally resolved, it was decided to buy a 
generator for the station as a permanent solution. At that time, the security 
officer said inquired to see how the broadcast was interrupted and started with 
the generator, so he rehearsed it from the beginning to the end and went back 
with confidence. The Caterpillar generator used by the Ethiopian Broadcasting 
Corporation (EBC) until now was also purchased and put into use at that time. 
In those days, when such incidents occurred, the journalists and technical staff 
were subjected to political interpretations and accusations. It is necessary to 
note  that  managers  used  to  protect  their  subordinates  from  danger  (Getu 
Temesgen, 2008, personal communication) at such times.

 Journalists embedded in the army: During the  Derg regime, television crew 
traveled with soldiers to Eritrea. Zenawi Tesfamikael, Edalamaw Abay, Haillu 
Legse, and reporter Zacharias Ekam sacrificed their lives while embedded in 
the  war  zone  with  the  Ethiopian  army  and  reporting  on  the  current  war 
situation. Bekele Namera also lost an eye on the battlefield.

Concluding Remarks

From  such  historical  investigations,  we  learn  more  about  major  changes  in  the 
development  of  television  in  Ethiopia.  As  we  can  see  from  the  history  of  the 
Ethiopian Television, the organization was established with a very modest plan and 
was expected to expand in its future endeavors. During the reign of Emperor Haile  
Selassie and the  Derg military government, the station went through many ups and 
downs in  terms of  technology development,  manpower  capacity,  and professional 
hurdles.  It  can be remembered that,  due to  the repressive regimes,  the journalists 
challenged their professional independence within the existing political systems. This 
caused misunderstanding on the audience side and even viewed them with suspicion 
on their professional integrity.



80                                                       Mekuria Mekasha

A very important  move that  would be mentioned in  the historical  journey is  that  
Ethiopia's foreign policy began to focus on Africa in the 1950s, and the station gave a 
special place to pan-Africanism and the anti- apartheid movements.

Ethiopian Television is a homegrown organization developed by locals, even though 
it had the support of foreign experts in its operation. It is true that the station did not 
grow  up  under  the  influence  of  colonial  powers  like  other  African  countries.. 
Although  it  has  contributed  to  nation-building  during  the  last  two periods  of  the 
"miraculous window" through the implementation of socialist propaganda ideology, 
the station has served as a propaganda tool of the regimes. During the era of the 
Emperor, the station strived a lot to build the image of the king, and during the Derg 
era of the revolution, it cultivated the personality cult of Mengistu and the fruits of the  
revolution.  With  the  chance  of  being  an  independent  public  media,  the  station 
proclaimed  itself  a  partisan  station,  where  its  popularity  has  been  drastically 
diminished by its audiences. 

When examined from the perspective of infrastructure development, it has changed its 
breadth of coverage from a narrow area around Addis Ababa and its surroundings to a 
national  level  covering a wide radius.  It  is  important  to realize that,  although the 
programming approach, which was mostly influenced by foreign films, was changed 
during the revolution and most of the programming was made to have a national 
format and appeal.

References

Addis Ababa Centennial. (1979 E.C).  የ ዜ ና  ማሠራጫ ዕድ ገት  [News  broadcasting 
growth]. 

Addis Ababa Millenium Office (2000 E.C). አዲስ አበባ ባለፈውና በአዲሱ ሚሊኒየም [Addis 
Ababa in the past and the new  millennium]. 

የመንግሥት መገናኛ ብዙኃን ስትራቴጂካዊ ዕቅድ፣ ከ1996-1998 ዓ.ም [Ethiopian state media 
strategic plan from 1996 Ec to 1998 EC].(September, 1996). 

Bahru Zewde (2002). Pioneers of change in Ethiopia: The reformist intellectuals of 
the early twentieth century.  Eastern African Studies, Oxford; Athens, OH; Addis 
Ababa: James Currey; Ohio University Press; Addis Ababa University Press.

Birhanu Olana ( 2009). Journalism in the context of Ethiopian  mass  media: essays, 
researches, and reflections. 

Blackpast (2008, May 20). (1936) Emperor Haile Selassie of Ethiopia, “Appeal to the 
League  of  Nations”.  BlackPast.org.  https://www.blackpast.org/global-african-
history/1936-emperor-haile-selassie-ethiopia-appeal-league-nations/

Brennen, Bonnie (2017). Qualitative research methods for media studies (Second ed.) 
Routledge. 

Brook Hailu ( 2000). Up in the air? The state of broadcasting in East Africa: Ethiopia. 
Panos Southern Africa. 

Fang, Irving.( 1997).  A history of mass communication: Six information revolutions. 
Focal Press. 

Hamere Sellassie Betemariam (1957 E.C).   የልማት ዕድገት በኢትዮጵያ [Development in 
Ethiopia].  

Kiflu Tadese (1991 E.C).  ያ ትውልድ [That generation]. Vol.II. 
Tilahun Brehanesilassie. (1996 E.C). የ2ዐኛው ክፍለ ዘመን ኢትዮጵያ [The 20th Century 

Ethiopia]. Volume I. 

https://www.blackpast.org/global-african-history/1936-emperor-haile-selassie-ethiopia-appeal-league-nations/
https://www.blackpast.org/global-african-history/1936-emperor-haile-selassie-ethiopia-appeal-league-nations/


Ethiopian Journal of Languages and Literature Vol. XVII        January 2021    81

Leykun Berhanu. ( April 1994 E.C). Facts about Ethiopian Television. 
Maeregu Bezabih(1995 E.C). የጋዜጠኝነት ሙያ ንድፈ ሃሳቡና አተገባበሩ  [Journalism, its 

theory and practice]. Mega Publishers
Ministry of Information (1959 E.C). የዜና ማሠራጫ ዘዴ በኢትዮጵያ [News Dissemination 

System in Ethiopia] . Ministry of Information.
Mandela,  Nelson (1995). Long  walk  to  freedom;  The  autobiography  of  Nelson 

Mandela.
Mekuria Mekasha (2005 E.C).      የኢትዮጵያ ሚዲያ ኢንዱስትሪ ዕድገት፣ ርምጃና ሳንካዎቹ  [The 

development of Ethiopian media industry: Progress and stumbling-blocks]. 
Mengiste Rieste (2001 E.C). ምስክርነት [Testimony]. 
Meseret Chekol. (2013). The quest for press freedom: One hundred years of history of 

the media in Ethiopia. University Press of America.
Ministry of Information (From January to August, 1957 E.C). የኢትዮጵያ ሬዲዮና ቴሌቪ-

ዥን ፕሮግራም [Ethiopian Radio and Television Program]. 
Ministry  of  Information.  (  1973).  Ethiopia  today:  Communication.  Ministry  of 

Information. 
Ministry of Information. (January- August 1964). የኢትዮጵያ ሬዲዮና ቴሌቪዥን ፕሮግራም 

[Ethiopian Broadcasting Service, Radio and Television Program]
Nwulu,  Nnamdi  I..,  Adekanbi, Adeyemi,    Oranugo,Tochikwu,  Adewale,   Yemi 

(2010).  Television  broadcasting  in  Africa:  Pioneering  milestones.  Second 
Region 8 IEEE Conference on the History of Communications. 

Population Media Center. ( Dec, 2006). Ethiopian mass media profile. 
Solomon Hailemariam. (2005).  Transforming  state  broadcasting in to  public  service 

broadcasting in Ethiopia: Challenges and  prospects [Unpublished MA  thesis, 
Addis Ababa University].

UNECA.  (2018).  ECA-60  years  in  step  with  African  development. 
https://www.uneca.org/eca-60-years-step-african-development-1958-
2018#:~:text=During%20the%20past%20six%20decades,the%20children%20of
%20African%20soil.

Vivan, John. (1983 ). Media of mass communication (11th  ed.).  Pearson.
Williams, Raymond. (1977). Marxism and literature. Oxford University Press.


